Concert 10 de generDissabte 10 de gener a les 19:30h tindrà lloc el concert de l'Ensemble Estudi Obert amb solistes de la nostra banda dirigits per Andrés Valero-Castells.

L'Ensemble Estudi Obert és un grup instrumental que es forma amb l'objectiu de practicar el repertori de música de cambra de gran format, especialment per a vents, escrit des de principis del s. XX fins als nostres dies. Ha estat integrat per una plantilla variable de músics, segons les necessitats de cada projecte. En més d'un programa han participat músics del Clarín, però aquesta és una ocasió especial ja que en la seua totalitat són membres de la Primitiva. 

La presentació del grup va tindre lloc en el Palau de la Música de València, en la XVI Trobada de Compositors de València (2004), protagonitzant 4 estrenes absolutes, del compositor escandinau T. Winter, i dels valencians F. Tamarit, F.J. Valero i A. Valero.
Des de llavors han actuat en el Festival Internacional de Música Contemporània de València “ENSEMS”-2005 (estrena absoluta en versió de concert de l'òpera “Narayantán” de R. Mira), junt amb les veus de E. Estévez, A. Gómez, J. Alamán, i el Cor de Cambra Amalthea. En la Presentació de Tendències de Moda “Polifonia d'Identitats” (Muvim-2005), organitzada per l'Entitat d'Investigació Cercle de Moda de València. En el cicle “Huí Huí Música Música” 2006, que organitza la Fundació Autor, la SGAE, i Art's XXI. Així com el concert de clausura del I Curs Internacional de Composició de Montserrat (SIMC-07), amb obres del mestre L. Balada, i del seu director fundador  A. Valero-Castells.     
El programa que han preparat cuidadosament per al dia 10 inclou dos clàssics del repertori, el “Octet” per a instruments de vent d'Igor Strawinsky, així com la suite “Contrafacta Hungarica” de Ferenc Farkas, també per a octet de vent, però de formació clàssica. Strawinsky va escriure el seu octet entre 1922 i 1923, i la seua immediata estrena en l'Òpera de París, en el marc dels concerts Koussevitzky, va suposar la presentació en societat del compositor rus com a director. Es tracta d'una obra representativa del període d'influència neoclàssica en el seu autor, que en 1952 va revisar l'obra amb lleus canvis. En el cas de Farkas, la versió per a octet és de 1976, dos anys després de l'original. L'estrena es va produir en 1977 a càrrec del Berner Bläseroktett, dirigit per András Farkas. El títol de la suite ens remet a un terme (contrafacta) usat en l'Edat Mitjana i en el Renaixement, períodes dels quals l'autor extrau els temes sobre els quals compon aquesta sèrie de danses. 
 
A més escoltarem dues obres que són especials per al grup, ja que van ser escrites en 2004, per a ser estrenades en el concert de presentació. Es tracta del “Preludi” per a octet de vent, i “Los 11 en punto” per a doble quintet de vent i director, dels germans Andrés i Francisco José Valero respectivament. La primera d'elles procedeix del “Preludi i Fuga” AV42, compost per al grup “Ars Arundinis”, octet de dobles canyes (oboés, corns i fagots), i és una adaptació (AV42b) per a l'octet clàssic de vents. La segona és una interessant obra en 4 moviments, que explora diferents aspectes musicals: primer la dinàmica, i el so com a matèria primera, desposseït de la retòrica convencional; a continuació el ritme i les articulacions prenen el protagonisme; en la tercera part escoltarem una autèntica melodia de timbres, treballada gradualment amb els artificis contrapuntísticos; finalment, una dansa que conclou amb la mateixa originalitat amb què tota l'obra està pensada.      
Per a acabar el concert escoltarem l'obra “Dualis” d'Andrés Valero. Va ser escrita originàriament per a orquestra de cordes, estrenada en 1998 per l'Orquestra “Ciutat d'Elx”, sota la direcció de M. Hernández Silva. Va ser revisada en 2004, i adaptada per a octet de vents amb piano per encàrrec de la Vanderbilt University de Nashville, sent estrenada aquell mateix any, en la gira espanyola del Vanderbilt Chamber Winds, sota la direcció de T. Verrier. El subtítol de l'obra (Argumentorum Pondera) fa referència als dos elements principals sobre els quals està escrita: d'una banda l'ús exclusiu d'un mode flamenc-simètric, i per una altra la utilització d'una complicada rítmica d'anatomia dispar. Distingim 4 seccions: Lent mesto – Allegro con fuoco – Adagio manya – Allegro giocoso, amb una breu fermata després del primer allegro.

 PROGRAMA
 
 
 
 I part:
1 • Ferenc FARKAS (1905-2000)………………………. (13‘) “Contrafacta Hungárica” (1974)
                                                                                    I.- Basse Danse, II.- Gagliarda, III.- Passamezzo,
                                                                                   IV.- Saltarello, V.- Intermezzo, VI.- Heiduckentanz

2 • Andrés VALERO-CASTELLS (1973)…….……..… (3’) “Preludio” (2004-AV42b)

3 • Francisco J. VALERO CASTELLS (1970)…….... (12’) “Los 11 en punto” (2004, op.12)

                                                      
II part:
4 • Igor STRAWINSKY (1882-1971)………….………. (16’) “Octeto” (1923, revisió 1952)
                                                                                             I.- Sinfonía
                                                                                            II.- Tema amb variacions (a, b, a, c, d, a, e)
                                                                                           III.- Final        

5 • Andrés VALERO-CASTELLS (1973)…………..… (10’) “Dualis” (1998, rev. 2004-AV28b)  

INTEGRANTS (ordre alfabètic)
 
Flauta: Inmaculada FRAILE (3, 5), Josefina MARTÍNEZ (3, 4)
Oboè: Antonio BADENES (1, 2, 3, 5), José PUCHOL (1, 2, 3)
Clarinet: Mª Dolores ENGUÍDANOS (1, 2, 3), Raúl ORTIZ (4, 5), Vicente ORTIZ (1, 2, 3)
Fagot: Miguel PUCHOL (1, 2, 3, 4), Joaquín SANCHO (1, 2, 3, 4, 5)
Trompa: Javier ENGUÍDANOS (1, 2, 3), Vicente NAVARRO (1, 2, 3, 5)
Trompeta: Miguel CEREZO (4), Pascual ENGUÍDANOS (5), Jorge VILLANUEVA (4)
Trombó: José V. FAUBEL (5), Antonio J. IGEA (4), Antonio ZAPATA (4)
Tuba: Daniel LLOSÁ (5)
Piano: Miguel PUCHOL (5)